FANDOM

Av-Matoran
RoF Photok Solek Tanma.png
Kolme Av-Matorania
Laji
Voimat Valon elementaalivoima
Elinalueet Av-Matoranien kotimaa (ennen)
Karda Nui (ennen)
Metru Nui (ennen)
Spherus Magna
Tilanne Yleisiä

Av-Matoranit ovat Valon Matoraneja. He ovat ensimmäisiä Matoraneja. Poiketen muista Matoran-tyypeistä, Av-Matoranit voivat olla sekä mies- että naispuolisia.

Historia Muokkaa

Av-Matoranit ovat kaikkein ensimmäisiä Matoraneja, ja heidät loivat Suuret olennot. Ensimmäinen Av-Matoran oli Takua. Av-Matoranit osallistuivat Suuren hengen Mata Nuin kehon rakentamiseen. Heitä myös lähetettiin Karda Nuille valmistelemaan sitä Mata Nuin heräämistä varten. Työskentelyn aikana Toa Matat suojelivat heitä Avohkaheilta. Työn valmistuttua Av-Matoranit siirtyivät asumaan Eteläisen mantereen alapuolella sijaitseviin luoliin.

60 000 vuotta sitten aikalipsahduksen aikana useita Av-Matoraneja vietiin pois kodeistaan ja ripoteltiin eri maille turvaan Makutoilta. Takua oli yksi näistä Matoraneista, ja hän päätyi Metru Nuille.

Suuren mullistuksen seurauksena Av-Matoranien kodit romahtivat alas luolastoista Karda Nuilla olevien kivipylväiden päälle. Tuhannen vuoden ajan he elivät muutamassa pylväiden päälle rakennetussa kylässään, pahimpana uhkanaan Rahit.

Makutain veljeskunta löysi Karda Nuin ja Av-Matoranit noin tuhat vuotta Suuren mullistuksen jälkeen. He hyökkäsivät Av-Matoranien kyliin ja muuttivat varjoloisten avulla suurimman osan Av-Matoraneista Varjo-Matoraneiksi. Toa Nuvat kuitenkin saapuivat ja auttoivat Makutoilta puolustautumisessa. Myöhemmin eräs Varjo-Matoran, Vican - alkujaan Le-Matoran - ymmärsi Klakk-nimisen Rahin parantavan Varjo-Matoranit normaaleiksi. Toa Takanuva paransi Klakkilla kaikki Varjo-Matoranit. Av-Matoranit joutuivat jättämään Karda Nuin pelastuakseen energiamyrskyiltä.

Kaikki Karda Nuin Av-Matoranit muuttivat Metru Nuille. Muutaman kuukauden kuluttua tästä he joutuivat muuttamaan Spherus Magnalle Matoran-universumin muututtua elinkelvottomaksi Bara Magnan taistelun jäljiltä.

Kyvyt Muokkaa

Takua Muuttuu.png

Takua muuttumassa Valon Toaksi

Av-Matoranit pystyvät hallitsemaan pienessä määrin valon elementaalivoimaa, kuten ampumaan valoa käsistään kuin Toat. Kun Av-Matoran yhdistyy Toaan hän saa käyttöönsä jonkin erityiskyvyn. Tiedetyt erikoiskyvyt ovat valonnopeus (Photok), Midak-taivastykin elävänä lataajana toimiminen (Tanma) sekä kiinteiden esineiden teko valosta (Solek), mutta muitakin luultavasti on. Av-Matoran ei kuitenkaan kykene käyttämään tätä kykyä, mikäli hän ei tiedä olevansa Av-Matoran (kuten Takua).

Jos Av-Matoran harjoittelee tarpeeksi hän voi muuttaa kehonsa värejä niin, ettei hänen elementtiään tunnistettaisi. Muuten Av-Matoranit ovat väriltään kullan ja valkoisen kirjavia. Niillä Av-Matoraneilla, jotka on nähty, on ollut kaikilla oranssit tai vaaleanvihreät silmät.

Av-Matoranit voivat muuttua Valon Toiksi, jos se on heidän kohtalonsa. Av-Matoranin kohtalo voi myös olla Bohrokiksi muuttuminen. Nämä Matoranit muuttuvat jossain vaiheessa elämäänsä Bohrokeiksi ja heidät teleportataan Bohrok-pesään, missä ne saavat Kranan. Bohrokeiksi muuttuneet Matoranit menettävät tietoisuuden itsestään ja heistä tulee täysin mekaanisia.

Tuntomerkit Muokkaa

Luonnostaan Av-Matoranien värit ovat kulta ja valkoinen, mutta käyttämällä rajoitettuja valovoimiaan he voivat muuttaa ruuminsa sekä naamionsa värejä. Av-Matoranit kasvoivat Karda Nuilla ollessaan keskimääräistä Matorania suuremmiksi.

Tunnetut Av-Matoranit Muokkaa

Bohrok.jpg

Tahnokeja, tulen Bohrokeja

  • Gavla - Karda Nuilla elänyt Av-Matoran, josta tuli ensimmäinen Karda Nuin Varjo-Matoran. Palautunut sittemmin Av-Matoraniksi
  • Kirop - Av-Matoranien johtaja, joka muuttui Varjo-Matoraniksi. Palautui Klakkin ansiosta Av-Matoraniksi
  • Photok - Av-Matoran Karda Nuilta ja Pohatun kumppani
  • Radiak - Av-Matoran, joka muuttui Varjo-Matoraniksi. Palautunut Av-Matoraniksi.
  • Solek - Karda Nuilla elänyt Av-Matoran, Toa Matoista kertovien legendojen tuntija ja Kopakan kumppani
  • Takua - ensimmäinen luotu Matoran. Hänet asetettiin aikalipsahduksen aikana Metru Nuille, missä hän työskenteli vaihtajana. Mata Nuilla hänestä tuli kirjuri, ja hän myöhemmin muuttui Valon Toaksi
  • Tanma - lyhyen aikaa Av-Matoranien johtaja ja Lewan kumppani
  • "Toa-kanisterien rakentaja" - Karzahnille lähetetty seonnut Av-Matoran, jonka Karzahni uudelleenrakensi
  • Pohjoiselle mantereelle asetetut yksi tai useampi Av-Matoran
  • Varjo-Matoraneiksi muutetut tuntemattomat Av-Matoranit, joille Mutran mutatoi siivet ja kynnet. Palautuneet Av-Matoraneiksi.
  • Kylällinen Av-Matoraneja, jotka eivät muuttuneet Varjo-Matoraneiksi
  • Kaikki Bohrokit ovat muuttuneita Av-Matoraneja

Katso myösMuokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki