FANDOM

“Joku kertoi minulle joskus, että tieto on terävämpi ase kuin miekka. Ennen kuin ryntään taisteluun, voisin käyttää hieman enemmän sitä.”
Toa Lesovikk Sardalle, Dreams of Destruction
Jovan
Näytä tiedot olomuodossa:

Ei kuvaa.png
Henkilö
Laji Turaga
Sukupuoli Mies
Elämäkerralliset tiedot
Kuollut 1 001 vuotta sitten (todennäköisesti elvytetty)
Tilanne Kuollut Matoran-universumissa, todennäköisesti elvytetty Punaiselletähdelle
Ammatti Turaga
Kyvyt ja varusteet
Voimat Magnetismin elementaalivoima (heikentynyt)
Naamio Jalo Kanohi Kadin

Jovan.png
Henkilö
Laji Toa
Sukupuoli Mies
Elämäkerralliset tiedot
Tilanne Muuttunut
Ammatti Toa
Ryhmät Jovanin tiimi
Kyvyt ja varusteet
Voimat Magnetismin elementaalivoima
Naamio Suuri Kanohi Kadin
Välineet Magneettinen salamalaukaisin
Zamor-laukaisin

Ei kuvaa.png
Henkilö
Laji Matoran (Fa-Matoran)
Sukupuoli Mies
Elämäkerralliset tiedot
Syntynyt Yli 100 000 vuotta sitten
Tilanne Muuttunut
Kyvyt ja varusteet
Voimat Magnetismin elementaalivoima (ei käytettävissä)
Naamio Voimaton Kanohi Kadin

Jovan oli Fa-Matoran, joka muuttui yhdeksi varhaisimmista Magnetismin Toista. Hän johti ensimmäistä Toa-tiimiä, joka käytti Kanohi Ignikaa. Turagaksi muututtuaan hän eli kylässä tulevalla Voya Nuin alueella, kunnes menetti henkensä Suuressa mullistuksessa.

Elämäkerta Muokkaa

Toa Muokkaa

Noin 100 000 vuotta sitten Jovan muuttui kohtalonsa mukaiseksi Fa-Matoranista Toaksi.

Jovan tapasi Toa Lesovikkin tämän matkoilla. Jovan kertoi Lesovikkille uusista taistelutyyleistä ja ideoista. Lesovikk jatkoi matkaansa ja Jovan liittyi myöhemmin Toa-tiimiin.

79 100 vuotta sitten Suuri häiriö vaaransi Suuren Hengen Mata Nuin hengen. Estääkseen hänen kuolemansa Jovan johti tiiminsä Elämän kammioon, joka sijaitsi Valmai-vuoren alla Eteläisen mantereen sydämessä. Tiimi taisteli onnistuneesti monia vartijoita ja ansoja vastaan. He saivat haltuunsa Kanohi Ignikan, jonka he veivät sitten Karda Nuille palauttaaksen Mata Nuin elämän. Erään tiimiläisen uhrattua henkensä Elämän naamion käyttämiseksi ja Mata Nuin pelastamiseksi Jovan tiimeineen palautti naamion kammioonsa.

Turaga Muokkaa

Toat muuttuivat Turagoiksi, ja Jovan jäi Voya Nuille ottaakseen kylän johdon ja vartioidakseen naamiota. Vuosituhansien aikana Jovan kertoi kylän Matoraneille tarinoita Matoran-universumin historiasta. Jovan sai surmansa Suuren mullistuksen aikana, kun Voya Nuin sisältävä maanpalanen irtosi mantereesta ja ampaisi Aqua Magnan pinnalle.

Todennäköisesti Jovanin ruumis siirtyi teleportaation kautta Punaiselletähdelle, missä hänet herätettiin henkiin. Tähden toimintahäiriön takia Jovan kuitenkin jäi ansaan tähdelle muiden elvytettyjen tavoin.

Kyvyt Muokkaa

Fa-Matoranina Jovan omasi Magnetismin elementaalivoiman, joka antoi hänelle Fa-Matoraneille ominaisen Magnestismiin liittyvän kyvyn. Toana Jovan kykeni luomaan, hallitsemaan ja imemään magneettista energia. Nämä kyvyt antoivat hänelle monia voimia, kuten esimerkiksi kyvyn lisätä tai vähentää alueen magneettisuutta, vapauttaa suuria magneettisuusaaltoja ja muutella metallin magneettisuutta. Hänen Magnetismin hallintansa heikkeni, kun hänestä tuli Turaga.

Varusteet Muokkaa

Jovanin naamio oli Suuri Kanohi Kadin, Lentämisen naamio. Turagana hänen naamionsa oli Jalo Kadin, jolla hän saattoi hetken lentää omilla voimillaan.

Jovanin Toa-välineet olivat Magneettinen salamalaukaisin ja Zamor-laukaisin, jonka Zamorit mitätöivät vastustajan aseiden voimat.

Esiintymiset Muokkaa

Kanoniset

Kirjat
Novellit ja jatkotarinat
Epäkanoniset

Ei epäkanonisia esiintymisiä

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki