FANDOM

Kanoka on voimallinen heitto- tai laukaisukiekko. Kanoka-kiekkoja käytettiin apuvälineinä ja aseina Metru Nuin saarella. Sana "kanoka" tarkoittaa matoraniksi kiekkoa.

Ko-Metrun tutkijat tekivät nestemäistä Protodermistä, josta tehtiin Kanoka-kiekkoja eri Metruissa. Kanoka-kiekosta voi valmistaa Kanohi-naamion.

Ominaisuudet Muokkaa

Kanoka-kiekoilla on monia ominaisuuksia, kuten erityisiä voimia. Jokaisessa Kanoka-kiekossa on kolminumeroinen koodi, joka kertoo kiekon ominaisuudet.

Valmistuspaikka Muokkaa

Kanoka-kiekon koodin ensimmäinen numero kertoo, missä Metru Nuin kaupunginosassa kiekko on valmistettu. Eri paikoissa valmistetuilla kiekoilla on erilaisia erikoisominaisuuksia.

Numero Valmistuspaikka Erikoisominaisuus
1 Ta-Metru Vahva, voi lyödä esteitä tieltään
2 Ga-Metru Voi vaihtaa suuntaa ilmassa (käyttäjän ajatuksien ohjaamana)
3 Po-Metru Ohjautuu muihin Kanoka-kiekkoihin ja torjuu ne reitiltään
4 Ko-Metru Väistelee esteitä päästäkseen kohteeseen
5 Le-Metru Lentää pidemmäksi
6 Onu-Metru Palaa heittäjälle, jos kääntyy pois reitiltä

Voimat Muokkaa

Kanoka-koodin toinen numero kertoo kiekon voiman.

  • 1: Satunnainen muodonmuutos
  • 2: Jäädytys
  • 3: Heikennys
  • 4: Myrkynpoisto
  • 5: Suurennus
  • 6: Pienennys
  • 7: Uusiutuminen
  • 8: Teleporttaus

Voimataso Muokkaa

Kanoka-koodin kolmas ja viimeinen numero kertoo kiekon voimatason. 1 on heikoin ja 9 vahvin.

Kiekonheittimet Muokkaa

Kanoka

Kiekonheitin

Kiekonheitin on väline, jota käytettiin paljon Metru Nuin Matoranien keskuudessa Kanoka-kiekkojen ampumiseen. Lähes kaikki Matoranit Metru Nuilta kantoivat Kiekonheitintä ja Kanokaa, jota voidaan käyttää joko suojautumiseen tai urheiluun (Akilini). Vakama valitsi itselleen Kiekonheittimen Toa-välineeksi, kun hänestä tuli Toa Metru. Kun Toa Metrut jättivät Metru Nuin, kaikki Kanoka-kiekot jäivät sinne. Jotkut laivat, kuten Steltin suuret laivat omaavat Kiekonheittimiä puolustautumistarkoituksessa. Kuten monet asiast Bioniclessä Kiekonheittimetkin on tehty Protodermiksestä.

Käyttäjät Muokkaa

Triviaa Muokkaa

  • Suomen BIONICLE-sarjakuvalehden numerossa 7/2004 tuli mukana oranssi Kanoka, jossa oli Kanohi Vahin kuva. Kiekon koodi on 199.