FANDOM

Kirjuri
Kirjuri Takua.jpg
Ammatti
Harjoittajat {{{harjoittajat}}}
Alue(et) Metru Nui, Mata Nui
Varusteet {{{varusteet}}}
Tarkoitus Kirjata tärkeitä tapahtumia

Kirjurit ovat Matoraneja jotaka kirjaavat asioita muistiin. Nykyisin myös Agori Berix on Yhdistyneiden kylien Kirjuri.

Historiaa Muokkaa

Ei tarkkaan tiedetä milloin ensimmäiset Kirjurit aloittivat työnsä. Metru Nuin ensimmäinen virallinen Kirjuri on tiedetty olleen Po-Matoran Kodan, joka toimi Toa Mangai-tiimin kirjurina. Hänen ensimmäinen kirjoituksensa oli kirjoitus Kanohi-lohikäärmeestä. Hänet lähetettiin sulkemaan rannikkoportteja muutaman Toan kanssa mutta hän ei koskaan palannut eikä kukaan ottanut hänen paikkaansa.

Kirjurin toimi hylättiin kun Matoranit siirtyivät Mata Nuille. Mata Nuille valittiin ensimmäinen Kirjuri, Takua, pian sen jälkeen kun Toa Matat voittivat Makuta Teridaxin. Monien vaiheiden jälkeen, Takua muuttui Toaksi ja uudeksi Kirjuriksi valittiin Ga-Matoran Hahli. Hän kirjasi muistiin monia tapahtumia ja Metru Nuin uudelleenrakentamista, mutta muututtuaan Toaksi, hänen seuraajakseen valittiin Ko-Matoran Kopeke.

Myöhemmin, Bara Magnassa, kun Mata Nui, Glatorianit ja Agorit olivat voittaneet Kiviheimon Skrallit ja Luunmetsästäjät, Mata Nui nimitti Berixin Yhdistyneiden kylien ensimmäiseksi Kirjuriksi.

Tunnetut kirjuritMuokkaa

MatoranMuokkaa

AgoriMuokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki