FANDOM

“Ne ovat pieniä olentoja, mutta uskomattoman äkäisiä ja viekkaita... ne hyökkäävät yllättäen, ja aina suurin määrin. Ne välttävät kirkasta valoa ja käyttävät pimeyttä sekä pelkoa aseina. Niiden pesä ovat hajaantuneet eri puolille alamaailmaa, ja auta armias sitä kaivajaa, joka murtautuu yhteen!”
Onepu, Mata Nui Online Game
Kofo-Jaga
Kofo-Jaga setti.PNG
Rahi-laji
Luoja Tuntematon
Elinympäristö Lämpimät, maanalaiset paikat
Voimat Ei ole
Tilanne Ei tiedossa

Kofo-Jagat ovat pieniä, tulisia skorpioni-Raheja, jotka hyökkäävät yleensä parvissa. Ne pesiytyvät yleensä kuumuuden ja liekkien läheistyyteen.

BiologiaMuokkaa

Kofo-Jaga.jpg

Kofo-Jaga Voya Nui Online Gamessa

Kofo-Jagoilla on kuusi jalkaa, kaksi saksea ja pistinhäntä. Ne ovat pieniä, mutteivät suinkaan harmittomia. Ne elävät suurissa laumoissa maan alla.

Nämä Rahit viihtyvät sulan laavan lämmössä ja pitävät sulan Protodermiksen tuoksusta. Onu-Matoranit pelkäsivät niitä suuresti ja mainarit osuivat joskus niiden pesiin.

Metru Nuilla Kofo-Jagat elivät Ta-Metrussa. Mata Nuilla Kofo-Jagoja eli Ta-Wahissa Mangai-tulivuoren lähistöllä, Onu-Wahissa ja joskus myös Po-Wahissa. Niitä eli myös Voya Nuilla.

Historia Muokkaa

MNOG konseptitaide Kofo-Jaga Onua hyökkäys.jpg

Konseptitaidetta Kofo-Jagasta taistelemassa Onuaa vastaan

Tuntematon Makuta loi Kofo-Jagat viruksista ja nestemäisestä Protodermiksestä asuttamaan Matoran-universumia. Suuren mullistuksen niitä siirtyi myös Aqua Magnan pinnalle Mata Nuin ja Voya Nuin saarille.

Mata Nuilla Makuta Teridax asetti joillekin Kofo-Jagoille Saastuneen Kanohin, jolloin hän sai ne valtaansa. Hän lähetti yhden Kofo-Jagan vartioimaan Pohatun Toa-kiveä, mutta Takua kukisti Rahin. Pian tämän jälkeen lauma Kofo-Jagoja yritti estää Tahua saamasta Kanohi Akakua, mutta Tahu ravisteli melkein kaikki Kofo-Jagat alas rotkoon. Huomatessaan enää yhden roikkuvan hänessä kiinni hän irrotti Rahin saastuneen naamion.

Onua ja Whenua törmäsivät Kofo-Jagoihin etsiessään Kanohi Nuvia. He pakenivat, mutta houkuttelivat ne myöhemmin luokseen sulalla Protodermiksellä harhauttaakseen Manaseja ja saadakseen etsimänsä Kaukau Nuvan.

Bohrok-parvet ajoivat Kofo-Jagoja pesistään, mikä aiheutti Ussal-väelle ongelmia. Bohrokien puhdistaessa Mata Nuin lopullisesti Kofo-Jagat palasivat Metru Nuille.

Triviaa Muokkaa

MNOG konseptitaide Kofo-Jaga.jpg

Konseptitaidetta Kofo-Jagasta

Kulissien takana Muokkaa

Kofo-Jaga-malli oli yksi BIONICLE Master Builder Set -setin malleista. Sen saattoi rakentaa käyttämällä 45:tä setin 102 osasta.

Kofo-Jagojen oli alunperin tarkoitus esiintyä Mata Nui Online Gamessa minipelissä [1]. Siinä pelaajan oli ratsastettava Ussalilla ja heitettävä Kofo-Jagoja kiekoilla[2], joita pystyi ostamaan vaihtajilta. Kofo-Jagoja kutsuttiin aluksi "susirotiksi", ja sittemmin "tuliskorpioneiksi". Pelin lopussa olisi ollut animaatio, jossa Onuakin olisi ilmeisesti taistellut Kofo-Jagaa vastaan. Minipeliä ei ehditty saada valmiiksi ajoissa, ja niinpä se jätettiin pois lopullisesta pelistä. Onepun varoitukset Kofo-Jagoista kuitenkin enimmäkseen säilytettiin.

Esiintymiset Muokkaa

Kanoniset

Epäkanoniset

Lähteet Muokkaa

Ulkoisia linkkejä Muokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki