FANDOM

“Heidän Krana-Kalinsa muuttuvat--vaihtuvat hopeisiksi! Energiakenttä ympäröi heitä. Meidän olisi pitänyt odottaa tätä. Viimeisinä hetkinä ennen tehtävänsä suorittamista, heidän suojellaan kaikelta vahingolta.”
Toa Nuva Kopaka, Absolute Power
Krana-Kal
Za-Kal sarjakuva
Eläinlaji
Elinympäristö
Tilanne
Vangittuina

Krana-Kalit ovat erikoisia olentoja, jotka ohjasivat Bohrok-Kaleja. Toisin kuin tavalliset Kranat, ne olivat metallisen värisiä.

Krana-Kalit voivat Kranoista poiketen toimia ilman Bahragien ohjausta. Ne pystyvät myös kommunikoimaan muidenkin kuin toisten Kranojen kanssa.

HistoriaMuokkaa

Krana-kalit syntyivät, kun Bahragit altistivat joukon tavallisia Kranoja aineelle, joka muutti kuusi Bohrokia Bohrok-Kaleiksi. Krana-Kalit horrostivat melkein 100 000 vuotta, kunnes viimein heräsivät Bahragien hävittyä Toa Matoille. Krana-Kalit ohjasivat Bohrok-Kaleja näiden etsiessä Bahrageja. Myös Bohrok Vat kantoivat Krana-Kaleja siltä varalta, että joku Bohrok-Kal menettäisi sitä sillä hetkellä ohjaavan ja tarvitsisi uuden.

Hopea Krana-Kal

Hopeinen Krana-Kal.

Bohrok-Kalien lähestyessä tehtävänsä suorittamista Krana-kalit muuttuivat hopeisiksi suojatakseen heitä vahingoilta. Neljän Bohrok-Kalin tuhouduttua ja kahden muun joutuessa Krana-kalien ulottumattomiin ei Krana-Kaleille jäänyt haarniskaa ohjattavaksi. Tämän ansiosta Turagat onnistuivat helposti vangitsemaan ne.

TyypitMuokkaa

Krana-Kaleja on kahdeksaa eri rotua:

  • Krana Xa-Kal: Herätti Bahragit kosketuksesta.
  • Krana Vu-Kal: Suurempi nopeus maalla ja ilmassa.
  • Krana Yo-Kal: Aistii maassa heikon kohdan ja liikkeen maan alla.
  • Krana Su-Kal: kylmän ja kuuman vastustus.
  • Krana Za-Kal: Lukee toisten mieliä ja jakaa ajatuksia. Kykenee myös aistimaan vahvat tuntemukset.
  • Krana Ca-Kal: Tuntee Bahragien läsnäolon ja on yhteydessä niiden mieliin.
  • Krana Ja-Kal: Parantaa erityisesti haju- ja kuuloaistia.
  • Krana Bo-Kal: Antaa kyvyn nähdä pimeässä ja läpi monista esineistä lukuunottamatta Metru Nuin onkalon tunneleita ja seiniä.
Xa-Kal Vu-Kal Yo-Kal Su-Kal Za-Kal Ca-Kal Ja-Kal Bo-Kal
Lehvak-Kal Lehkal xa Lehkal vu Lehkal yo Lehkal su Lehkal za Lehkal ca Lehkal ja Lehkal bo
Pahrak-Kal Pahkal xa Pahkal vu Pahkal yo Pahkal su Pahkal za Pahkal ca Pahkal ja Pahkal bo
Tahnok-Kal Tahkal xa Tahkal vu Tahkal yo Tahkal su Tahkal za Tahkal ca Tahkal ja Tahkal bo
Nuhvok-Kal Nuhkal xa Nuhkal vu Nuhkal yo Nuhkal su Nuhkal za Nuhkal ca Nuhkal ja Nuhkal bo
Kohrak-Kal Kohkal xa Kohkal vu Kohkal yo Kohkal su Kohkal za Kohkal ca Kohkal ja Kohkal bo
Gahlok-Kal Gahkal xa Gahkal vu Gahkal yo Gahkal su Gahkal za Gahkal ca Gahkal ja Gahkal bo

Setti-infoaMuokkaa

Krana-Kalit sisältyivät keväällä 2003 julkaistuihin Bohrok-Kal-kanisterisetteihin. Jokaisella Bohrok-Kalilla oli omanvärisensä Krana-Kal, ja jokaiseen settiin kuului yksi kahdeksasta erilaisesta Krana-Kalista. Krana-kaleja sai myös pakkauksesta, jossa tuli kolme satunnaista Krana-Kalia ja kaksi satunnaista Kanohi Nuvaa.

5000 Bohrok Kal-settiä sisälsi myös valkometallisen Krana-Kalin. Lisäksi 72 settiä sisälsi kiiltävän hopeisen Krana-Kalin, joka esitti Krana-Kaleja Bohrok-Kalien ollessa lähellä tehtävänsä suorittamista.

Katso myösMuokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki