FANDOM

AlkuperäinenBionicle-opas.jpg

Kirjat ovat tulostettua mediaa, ja useimmat niistä kuuluvat tarinalähteiden joukkoon.

Media on joukko monenlaisia julkaisuja, sekä maksullisia että ilmaisia, tulosteina sekä digitaalisessa muodossa.

BIONICLE-tuotesarjasta ja -tarinasta on valmistettu monia tällaisia julkaisuja. Yleensä nimenomaan nämä julkaisut toimivat tiedonlähteinä kertoen BIONICLE-maailmasta ja sen tapahtumista; tämäntyyppistä mediaa kutsutaan tarinalähteiksi. Monet eri mediat kertovat BIONICLE-tarinaa samanaikaisesti, mutta kertoen usein eri paikasta tai ajasta - esimerkiksi sarjakuvan kertomista tapahtumista voi jatkaa kirja, ja samalla jatkotarina voi kertoa eri paikan tapahtumista samana aikana. Näin monet eri mediat muodostavat BIONICLE-tarinaa palapelin tavoin. Tämän johdosta jää monia mysteereitä, mikä pitää yllä salaperäistä tunnelmaa. Tämä antaa myös harrastajille tilaa selittää monia yksityiskohtia kilpailuillaan ja teorioillaan, sillä Greg Farshtey usein hyväksyy tällaisia teoksia ja teorioita osaksi tarinaa.

Tarinalähteiden lisäksi on olemassa julkaisuja, jotka käyttävät BIONICLE-maailmaa ja -tarinaa, mutta eivät itse ole osa virallista tarinaa, kaanonia. Tällaiset julkaisut ovat useimmiten pelejä ja lyhytelokuvia, ja niitä kutsutaan epäkaanoniseksi mediaksi. Viralliseksi BIONICLE-mediaksi luetaan silti vain LEGO Groupin tai sen edustajien hyväksymä media.

Media jaetaan tyyppinsä perusteella alla lueteltuihin ryhmiin.

SarjakuvatMuokkaa

Pääartikkeli: Sarjakuvat
Sarjakuva 1 01.png

Sarjakuvia on julkaistu useita jokaisena vuonna.

Sarjakuvat ovat vanhin BIONICLE-media. Niitä on alusta alkaen käytetty tarinan kertomiseen. Sarjakuvia julkaistaan sekä tulosteina, pääasiassa lehtinä LEGO Magazinen mukana, mutta myös BIONICLE.com-sivustolla digitaalisessa muodossa.

KirjatMuokkaa

Pääartikkeli: Kirjat

Kirjat ovat tärkeimpien BIONICLE-julkaisujen joukossa, sillä niissä on paljon tilaa tarinoille ja tiedolle. Kirjoja on kahdentyyppisiä: romaaneja käytetään sarjakuvien ohella kertomaan kunkin vuoden päätarina yksityiskohtaisesti, opaskirjoissa taas kerrotaan yleensä tietosanakirjan tavoin BIONICLE-maailmasta.

Elokuva Pewku.png

BIONICLE-elokuvat on toteutettu tietokoneanimaatiolla.

ElokuvatMuokkaa

Pääartikkeli: Elokuvat

BIONICLE-tarinasta on tehty myös kokopitkiä, tietokoneella animoituja elokuvia suoraan tallennelevitykseen. Elokuvat julkaistaan trilogioina, yksi osa vuodessa kolmena peräkkäisenä vuotena.

Näiden varsinaisten elokuvien lisäksi on tehty myös lyhytelokuvia (tai animaatioita) mainontakäyttöön.

BTG Kopaka screen.png

BIONICLE-pelit käyttävät BIONICLE-hahmoja ja -teemoja.

PelitMuokkaa

Pääartikkeli: Pelit

BIONICLE-maailmaan perustuvia pelejä on julkaistu vuosien varrella useita ja usean tyyppisiä. On internetissä pelattavia selainpelejä, tietokoneilla ja pelikonsoleilla pelattavia videopelejä, sekä myös lauta- ja korttipelejä. Lähes kaikki pelit ovat epäkaanonisia tai vain osittain kaanonisia.

MusiikkiMuokkaa

Pääartikkeli: Musiikki

BIONICLE-aiheista musiikkia on vähän. On kappaleita, jotka on tehty ja äänitetty settien mainostuksessa käytettäviksi - enimmäkseen BIONICLE.com-sivustolla. Lisäksi monet muut julkaisut ovat käyttäneet kappaleita, joita ei ole tehty BIONICLE-mainontaa varten, taustamusiikkina.

Internet Muokkaa

Bio-klaani.png

Bio-Klaani, suosittu suomalainen BIONICLE-keskustelusivusto, ei kuulu viralliseen mediaan.

Pääartikkeli: Internet

Internetissä on tai on ollut useita virallisia BIONICLE-aiheisia WWW-sivustoja, tärkeimpänä luonnollisesti BIONICLE.com. Internet-sivustot sisältöineen ovat erilaisia kuin muut julkaisut - niiden eri osiot sisältävät sekä kaanonista että epäkaanonista sisältöä. Lisäksi montaa muuta BIONICLE-mediaa julkaistaan internetissä. Tärkeisiin BIONICLE-aiheisiin sivustoihin kuuluu useita harrastajien perustamia sivustoja, jotka eivät ole virallista mediaa, mutta silti hyvin merkittäviä.

Novellit ja jatkotarinatMuokkaa

Pääartikkeli: Novellit ja jatkotarinat

Novellit ja jatkotarinat ovat uusin mediamuoto. Ne ovat kirjoja lyhyempää kirjallisuutta. Novelleita julkaistaan satunnaisesti muissa julkaisuissa, tähän mennessä internet-sivustoilla sekä osana kirjaa. Jatkotarinoita julkaistaan BIONICLEstory.com-sivustolla säännölisesti, osa kerrallaan.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki