FANDOM

Tämä artikkeli kertoo putouksista. Saatat etsiä Toaa tai lahtea.
“Vesiputous on niin kaunis! Kuin miljoona valokiveä heitettynä ilmaan!”
Taipu, Mata Nui Online Game
Nahoputoukset
Naho-putoukset.png
Maamerkki
Tyyppi Vesiputous
Alue Mata Nui
Tilanne Tuhoutunut

Naho-putoukset oli Ga-Wahissa Mata Nuin saarella sijainnut vesiputous, jonka kautta Hura-Mafa-joki laski Naho-lahteen. Vesiputous tuhoutui muun saaren mukana Suuren hengen herätessä.

Maantiede Muokkaa

Matoranit rakensivat vesiputouksiin patsaan, joka esitti Toa Mata Galin Kanohi Kaukauta. Pahrakien tuhottua patsaan Matoranit rakensivat tilalle uuden, joka esitti Galin Kanohi Kaukau Nuvaa.

Vesiputousten alla oli tunneli, joka oli osa Kini-Nuille johtavaa polkua.

Historia Muokkaa

Noin tuhat vuotta sitten avaruudessa matkaava Suuri henki Mata Nui vaipui uneen Makutain veljeskunnan luoman viruksen takia. Läheinen Aqua Magnan kuu veti Mata Nuin pinnalleen. Törmäys käynnisti Mata Nuin naamioitumisjärjestelmän, joka loi tämän kasvojen peitoksi saaren ja sen mukana Naho-putoukset.

Hieman myöhemmin Toa Metrut päätyivät saarelle etsiessään turvapaikkaa Metru Nuin Matoraneille. He löysivät Naho-putoukset ja nimesivät sen Metru Nuilla eläneen Toa Mangai Nahon mukaan.

Matoranit rakensivat Naho-putouksiin Kanohi Kaukauta esittävän patsaan Toa Galin kunniaksi.

Hieman ennen Suuren sodan päättymistä Kirjurin komppanian seitsemän Matorania alitti Naho-putoukset matkatessaan Kini-Nuille.

Bohrok-sodan aikana Pahrakit tuhosivat Kaukau-patsaan vesiputouksessa ennen hyökkäystään Ga-Koroon. Toa Matojen vangittua Bahragit ja muututtua Toa Nuviksi Matoranit rakensivat vesiputoukseen uuden, Gali Nuvan Kanohi Kaukau Nuvaa esittävän patsaan.

Osana Mata Nuin herättämisen valmisteluja Toa Nuvat vapauttivat Bahragit, jotka puolestaan lähettivät Bohrokit puhdistamaan Mata Nuin saaren. Bohrokit tuhosivat veisputouksesta kasvillisuuden ja rakennelmat, kuten Kaukau Nuva -patsaan.

Suuren hengen viimein herätessä ja noustessa seisomaan vesiputous tuhoutui lopullisesti muun saaren mukana.

Esiintymiset Muokkaa

Muut kanoniset Muokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki