Fandom

Bioarkistot

Nokama

1 342sivua
tässä wikissä
Add New Page
Keskustelu0 Share
“Keksimme keinon, Yhdessä.”
Toa Hordika Nokama, Varjojen verkko
Nokama
Näytä tiedot olomuodossa:

Nokama oli aluksi Ga-Matoran Opettaja, ja muuttui Veden Toa Metruksi. Hän oli jonkin aikaa Toa Hordika ja muuttui lopulta Turagaksi. Hän oli myös aiemmin yksi kuudesta Mata Nuin Turagasta ja on nykyisin yksi Metru Nuin Turagoista.

Elämäkerta Muokkaa

Matoran Muokkaa

Ga-Matoranina Nokama työskenteli Opettajana. Hän asui Ga-Metrussa ja sai uransa aikana ainakin kaksi palkintoa: Kekseliään Protodermiksen puhdistuksen ja Esimerkillisen opettajan. Hänen Prototasonsa olivat yhdeksän sekä filosofiassa että logiikassa.

Hänen oppilaansa Mackun löytäessä Dermis-kilpikonnat vain hän ja Nokama onnistuivat estämään Turaga Dumea ajamasta niitä pois kaupungista. Leikkiessään kerran ystäviensä kanssa kanavien reunalla Nokama putosi veteen ja hän ehti kylmettyä pahasti ennen kuin hänet pelastettiin Ko-Metrun lähistöllä.

Yksi hänen oppilaistaan oli myös Vhisola, josta ajan myötä tuli hänen ystävänsä. He kuitenkin riitelivät usein. Vhisola ei myöskään pitänyt siitä, että Nokama vietti enemmän aikaa jonkun muun kanssa.

Viedessään luokkansa kerran ulos Toa Lhikan saapui paikalle ja ojensi Nokamalle Toa-kiven ja kartan Suureen Temppeliin. Nokama noudatti ohjeita ja tavattuaan temppelissä viisi muuta Matorania asetti kivensä Toa Suvaan ja muuttui Toaksi.

Toa Metru Muokkaa

Nokama otti Suvan sisältä yhdessä muiden kanssa itselleen Toa-välineet ja Toa-kiekon. Vakaman nähtyä näyn Mahtikiekoista Nokama asettui hänen tuekseen. Hän sai muut Toat vakuutettua Mahtikiekkojen pelastavan kaupungin Morbuzakhilta, minkä jälkeen hän kertoi kerran näkemästään Mahtikiekoista kertovasta kaiverruksesta. Vakaman kerrottua Mahtikiekkojen sijaintien tietävien Matoranien nimet Nokama lähti etsimään vanhaa oppilastaan Vhisolaa, joka oli yksi näistä Matoraneista.

Nokama meni ensin käymään Vhisolan kotona, mutta tämä ei ollut paikalla. Etsittyään hänen kotoaan tuloksetta hän päätti etsiä Vhisolaa koulusta paettuaan ensin täpärästi Vahkeilta. Hänen saapuessaan paikalle koulun laboratorioon oli hyökätty, mistä säikähtäneenä Nokama päätti etsiä vihjeitä Vhisolan kotoa vielä tarkemmin. Nokama käytti veden elementaalivoimaansa rikkomalla kadulla olevan koristeen ja näin houkutellen Vhisolan kotia vartioineen Vahkin pois. Hän löysi kuvan Mahtikiekosta Suuren Temppelin vieressä ja lähti juoksemaan kohti temppeliä.

Matkalla hän näki Ga-Matoran-joukon seisomassa korkean rakennuksen juurella. Rakennuksen huipulla Nokama näki Vhisolan, joka oli putoamaisillaan alas. Nokama onnistui pelastamaan hänet ottamalla vauhtia kanavasta. Sitten Nokama vei Vhisolan Suureen temppeliin, missä muut Toa Metrut ja Mahtikiekkojen sijainnit tietävät Matoranit olivat.

Toa Metrut jakaantuivat pareihin ja lähtivät Matoranien opastuksella etsimään Mahtikiekkoja. Nokama ja Vhisola saivat parikikseen Mataun ja Orkahmin. Nelikko päätti ensin etsiä Ga-Metrun kiekon, mutta huomasivat lähistöllä Bordakhien vaikutuksen alaisena olevia Ga-Matoraneja. Matau harhautti heidät ja toiset lähtivät eri suuntaan. Myöhemmin he kohtasivat pienellä kanaalipadolla. Nokama käski Mataun laskea hieman vettä kanaaliin, jotta he voisivat uida, mutta pato oli jo auki ja kaksi Toaa huuhtoutuivat virtaan. Nokama onnistui pelastamaan Mataun hukkumiselta ja nelikko päätti matkata katuja pitkin mahdollisimman huomaamattomasti.

Lopulta he saapuivat takaisin Suuren Temppelin luo, missä Nokaman oli sukellettava syvälle meren pohjaan saakka hakemaan Mahtikiekon. Hän pääsi kyllin syvälle ja sai Mahtikiekon irti terävien piikkien välistä. Nokama lähti uimaan kohti pintaa eikä huomannut piikkien olleen valtavan kalan hampaat. Lähestyessään pintaa hän huomasi Bordakh-joukon uhkaavan Matauta, Orkahmia ja Vhisolaa. Hän ui nopeasti pinnalle ja kalan aiheuttaman häiriön turvin onnistui yhdessä Mataun kanssa heittämään Vahkit veteen.

Nelikko matkasi Le-Metruun, missä Orkahm keksi Mahtikiekon olevan voimakuplan sisällä. Hän ja Matau miettivät yhdessä missä kupla sillä hetkellä olisi, ja vastauksen satuaan matkasivat Pykälälle. Matau sai Mahtikiekon noudettua vaikeuksien kautta ja joukko lähti kohti Suurta Temppeliä.

Toa Metrut ja kuusi Matorania miettivät seuraavaa askeltaan. Matoranien avulla he keksivät Morbuzakhin pääjuuren elävän Suuressa Sulatusuunissa. Toat ja Matoranit lähtivät Vakaman johdolla yhdessä kohti Ta-Metrua vältellen huomiota. Matkalla he piiloutuivat hylättyyn pajaan, ja Nokama huomasi katosta putoilevan Morbuzakhin siemeniä. Siemenet tarttuivat heihin, ja vain Nuju onnistui yksin vapauttamaan itsenä. Päästettyään Nokaman irti he vapauttivat toiset ja pakenivat pajasta.

Joukko saapui Sulatusuunin luokse ja mentyään sisään seinistä lenteli piikkejä heitä kohti. Tehuttin neuvosta Matoranit yhdistyivät Matoran Nuiksi ja auttoivat Toa Metruja menemään seuraavaan kammioon Morbuzakhin pääjuuren luokse. Nokama alkoi imeä ilmasta kosteutta pitääkseen Toat viileinä, menettäen näin Elementaalivoimaansa. Morbuzakhin köynnösten tarttuessa Nujuun ja Whenuaan hän auttoi heidän vapautumisessaan. Pian Vakama keksi, että he voisivat voittaa vain lopettamalla taistelemisen. Niinpä Toa Metrut pysähtyivät ja antoivat köynnösten viedä heidät pääjuuren luokse. Siellä Mahtikiekot iskivät siihen ja tappoivat Pääjuureen. Toa Metrut pakenivat aikoen mennä Coliseumiin kertomaan pelastaneensa kaupungin.

Ennen kuin he lähtivät Coliseumille he matkasivat puolustamaan Onu-Metrua. Arkistoissa he taistelivat muodon muuttaja Rahi Krahkaa vastaan. Krahka kopioi Toa Metrujen muodon ja elementti voimat. Krahka nappasi kaikki muut Metrut paitsi Nokaman, mutta Nokaman onnistui pelastamaan heidät. Krahka voitettiin ja hän pakeni.

Nokama Rau.png

Nokama tulkkaa Kikanaloa

Krahkan voittamisen jälkeen Metrut menivät Coliseumille jossa he kohtasivat "Turaga Dumen" (joka oli oikeasti Makuta Teridax.)

Luonne Muokkaa

Nokama on rauhaa rakastava, viisas ja tunnettu liiallisesta puhumisestaan, sekä siitä ettei hän pidä kompromisseista. Toa Matojen tulon jälkeen, Nokama alkoi tuntemaan syyllisyyttä siitä ettei ollut kertonut Toille Metru Nuista. Bohrok-Kalien aikaan, Nokaman syyllisyys kasvoi niin suureksi että hän vei Galin vedenalaiseen luolaan jossa oli kuvat kuudesta Toa Metrusta.

Kyvyt Muokkaa

  • Taidot: Nokama on todella akrobaattinen ja osaa tehdä huimia hyppyjä.
  • Voimat: Toana hän hallisti veden elementtiä, Muututtuaan Turagaksi nämä voimat heikentyivät.
  • Välineet: Toana Nokama käytti Hydrokirveitä. Nämä aseet muuttuivat Eväpiikeiksi kun hänestä tuli Toa Hordika mutta muuttuivat takaisin alkuperäisiin muotoihinsa kun hänestä tuli taas Toa Metru. Hänellä oli aseinaan myös Rhotukapyörittimet kun hän oli Toa Hordika. Turagana hän käytti Atrainta joka oli tehty Makuta-kalan luista.

Settitietoa Muokkaa

Nokama julkaistiin ensimmäisen kerran vuonna 2001 Turagana. Toisen kerran Nokama julkaistiin vuonna 2004 Toa Metruna. Hänet pystyi yhdistämään Toa Metru settien Nuju ja Whenua kanssa luoden Kraawan tai kaikkien Metrujen kanssa luoden Krahkan. Nokaman viimeinen julkaisu oli vuonna 2005 Toa Hordikana. Hänet pystyi yhdistämään Toa Hordika settien Nuju ja Onewa kanssa luoden Frostelusin.

Katso myös Muokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki