Fandom

Bioarkistot

Onu-Koro

1 342sivua
tässä wikissä
Add New Page
Keskustelu0 Share
TLoMN juhlat Onu-Koro.png

Onu-Koroa, Maan kylää halllitsi Turaga Whenua ja puolusti Toa Onua, Maan Toa. Onu-Koroa vahingoitti paljon Bohrok-parvet, varsinkin Gahlokit tulvallaan, ja suuri osa sitä hajosi osittain Rahkshien ja sitä puolustaneiden Toien(Onua ja Pohatu) voimien alla. Onu-Koro oli myös Ussalryen koti.

Onu-Koro on nyt hylätty.

HistoriaMuokkaa

Sodan aikaiset ongelmatMuokkaa

Onu-Koron taloudelliset ongelmat alkoivat kun kaivajat törmäsivät outoon lävitsepääsemättömään kivikerrokseen, joka muistutti Ussal-ravun kuorta. He kokeilivat porausta, kaivamista ja räjäytystä, jopa Onua yritti kynsiä tiensä sen läpi, mutta mikään ei auttanut.

Protodermis-varannot alkoivat pian huveta ja kävi yhä selvemmäksi, että kerros on valtava, ehkä jopa Mata Nuin laajuinen. Vaihtokilta alkoi valittaa, koska heillä ei riittänyt protodermistä vientiin niin paljon kun he olivat jo sopineet. Rahit ryöväsivät puolet vaihtokaravaaneista, pelättiin jo, että Po-Wahin kaivertajat lakkaavat kokonaan tilaamasta Onu-Korosta.

Tämän lisäksi valokivikaivokseen vievälle tielle tulvi laavaa ja pääsy valokivikaivokseen estyi. Valokivet alkoivat loppua, eivätkä kaivostyöläiset voineet jatkaa pimeässä. Le-Koron valtatien rakentaminen keskeytyi eivätkä karavaanit uskaltaneet lähteä Le-Koroon kiertotietä.

Valokivet yritettiin korvata ta-korolaisilla soihduilla, mutta ne tekivät ilman hankalaksi hengittää ja aiheuttivat sairastumisia. Tämän lisäksi ne eivät myöskään pelottaneet lainkaan Kofo-Jagaa, jota kaivajat pelkäsivät.

Kaivajat rupasivat mielenosoituksiin saadakseen valoa, ja killat vaativat Whenualta apua, mutta Whenua ei voinut auttaa kansaansa. Hän yritti kuitenkin saada karavaaneille suojelu-partion. Tässä vaiheessa tien rakentaminen oli viivästynyt jo kuukausilla.

Kun Takua niminen matoran korjasi laava-pumpun laavavirta kuivui ja kulku valokivikaivoksiin mahdollistui taas, jolloin kaivuukillan ongelmat ratkesivat ja samalla myös vaihtokillan.

Hän myös keksi pääsytien kivikerroksen läpi, Ga-Korolaisen astrologin Nixien ja Onu-Korolaisen, malminetsijän avulla. He tajusivat että kivikerroksessa oleva outo muodostuma oli aurinko kello, jolle tapahtuu jotain joka päivä kello neljä. Takua näytti omalla valokivellään valoa niin, että gnomon-viisarin varjo osui kello neljän kohdalle. Aurinkokello aukesi ja kaivajat pääsivät jälleen käsiksi protodermikseen.

Bohrok SotaMuokkaa

Bohrok-sadan aikana Onu-Koro täyttyi vedellä Gahlokkien toimesta.

Huomionarvoisia Ex-AsukkaitaMuokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki