FANDOM

Po-Koro
Tori.png
Paikka
Sijainti
Asukkaat
Po-Matoranit, Onewa, Pohatu (kaikki lähteneet)
Tilanne
Tuhoutunut

Po-Koro eli kiven kylä oli yksi Mata Nuin saaren kylistä. Se sijaitsi Po-Wahissa Mata Nuin pohjoisosassa. Po-Matoranit, Turaga Onewa sekä Toa Pohatu asuivat kylässä.

Historia Muokkaa

Saastuneiden Koli-pallojen epidemia Muokkaa

Jonkin aikaa Toa Matojen saapumisen jälkeen petollinen Po-Matoran Ahkmou myi Komeetta-merkin Koli-palloja. Pallot olivat saastuneet Makuta Teridaxin vaikutuksesta, mutta Matoranit eivät tienneet sitä. Monet kylän asukkaista sairastuivat ja kylän Turaga, Onewa, yritti parhaansa mukaan huolehtia kansastaan tekemällä vuoteita. Joitakin Ta-Matoran-vartion jäseniä lähetettiin Po-Koroon, mutta nämä eivät suostuneet astumaan kylään ja jäivät etsimään Toa Pohatua sen ympäristöstä.

Myöhemmin Av-Matoran Takua saapui kylään ja näki yhden Komeetan saastuvan. Hän vei pallon Onewalle ja Onewa pyysi häntä kysymään asiasta Ahkmoulta. Ahkmou ei suostunut kertomaan mitään, mutta Takua löysi tämän kojun läheltä esineen, joka toimi avaimena louhoksessa. Kun Takua meni louhokseen, hän kokeili esinettä naamioita esittäviin patsaisiin ja se avasi yhden niistä. Takua meni sisällä luolaan, jossa oli lisää saastuneita Komeettoja, yksi saastunut naamio sekä Nui-Jaga. Pohatu saapui paikalle, mutta Nui-Jaga sokeutti hänet. Pohatu potki luolaa kannattelevia pilareita Koli-palloilla Takuan ohjeistamana. Lopulta luola sortui ja Pohatu sekä Takua pakenivat.

Pohatu palasi Po-Koroon ja kertoi Onewalle, että Komeetat olivat todellakin syynä sairauteen. Kaikki Komeetat kerättiin ja heitettiin mereen ja Po-Matoranit parantuivat nopeasti. Ahkmou oli kuitenkin paennut.

Autioituminen ja tuho Muokkaa

Kylä autioitui, kun sen asukkaat palasivat muiden Mata Nuin kylien asukkaiden kanssa entiseen kotiinsa Metru Nuille. Po-Matoranit asettuivat asumaan Po-Metruun.

Myöhemmin Toa Matat, jotka olivat muuttuneet Toa Nuviksi, joutuivat tekemään sarjan tehtäviä Suuren hengen Mata Nuin herättämisen valmisteluina. Ensimmäisessä tehtävässä heidän tuli vapauttaa Bahragit ja antaa näiden johtamien Bohrok-parvien palauttaa saari alkuperäiseen olotilaansa. Monien muiden paikkojen tapaan Bohrokit tuhosivat Po-Koron.

Talous Muokkaa

Suuren sodan aikainen talousMuokkaa

Suuren sodan aikaan Po-Koron kaivertajilla oli sopimuksia Onu-Koron vaihtokillan kanssa. Sopimuksen mukaan Onu-Koro sai kaivertajilta kiveä ja Po-Koro protodermistä.

Tiedetään myös, että Mahi-markkinat olivat pohjamudassa ja Mahista tarjottiin yleensä kahta Husi-lintua.

Sodan aikana Ahkmoun Komeettoja myyvä koju ensin menestyi, koska palloja ostettiin paljon ja sitten loppui konkurssiin kun kauppatavara takavarikoitiin. Juuri ennen konkurssia pallot olivat yhden Husin arvoisia, tosin ne ovat olleet myöskin niinkin kalliita kuin kaksi Husia.

Sen sijaan meren rannalla olevalla Vaihtajalla ei ilmeisesti mene lainkaan hyvin, hän vaikuttaa jo unohtaneen miltä matoranit näyttävätkään.

Maamerkit Muokkaa

Tori Muokkaa

Po-Koron Tori oli kerääntymispaikka Matoraneille, jotka ostivat ja myivät lahjoja ja Huseja. Täällä Ahkmou myös möi saastuneita Komeetta Kolhii-palloja.

Kohlii-areena Muokkaa

Kohlii areenalla oli neljä maalia, ja kenttä oli vapaasti matoran-väen käytössä.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki