Fandom

Bioarkistot

Tiede

1 342sivua
tässä wikissä
Add New Page
Keskustelu0 Share

Tämä sivu käsittelee BIONICLE-maailman tiedettä.

Biologia Muokkaa

Kuolema Muokkaa

Pääartikkeli: Kuolema

Kaikki orgaanisia osia sisältävät olennot kuolevat lopulta elintoimintojen päättyessä. Olennosta riippuen kuolema voi olla mahdollista peruuttaa, esimerkiksi siirtämällä olennon tietoisuus uuteen, elinkelpoiseen kehoon.

Lisääntyminen ja ikääntyminen Muokkaa

Spherus Magnalla elävät alkuperäiset, enimmäkseen orgaaniset lajit kykenevät lisääntymään. Planeetan olentojen elinikä on useita satoja tuhansia vuosia.

Matoranien universumin biomekaaniset olennot taas luodaan yleensä täysikasvuisina. Vain harvat olennot, kuten ussalit, kasvavat ikääntyessään. Biomekaanisten olentojen elinikä on yli 100 000 vuotta. Ikääntymistä voivat nopeuttaa tiettävästi Ikääntymisen naamio, Kanohi Ignika ja Voporakin voimat.

Okoton saaren asukkailla on jälkeläisiä ja he kasvavat ikääntyessään. Suojelijan tehtävä siirtyy kylissä vuosien kuluessa sukupolvelta toiselle.

Fysiikka Muokkaa

Kohtalo Muokkaa

Pääartikkeli: Kohtalo

Jokainen BIONICLE-maailman asia saa syntyessään kohtalon, joka sen tulee saavuttaa ja jonka se lopulta saavuttaakin. Kohtalo ei voi muuttua.

Kohtalo määrää myös, tuhoutuuko vai muuttuuko henkilö joutuessaan kosketuksiin Sähköistyneen Protodermiksen kanssa. Lisäksi kohtalonsa saavuttaneet Matoranien universumin Toat saavat mahdollisuuden muuttua Turagoiksi.

Sisäinen valo ja varjo Muokkaa

Kaikissa BIONICLE-maailman henkilöissä on sisäistä valoa ja varjoa. Sisäinen valo tuo "hyvyyttä" ja varjo "pahuutta". Jos toista näistä poistuu henkilöstä, tasapaino pyrkii palautumaan itsestään.

Varjoloiset ja Kanohi Avsan käyttäjät pystyvät imemään henkilöistä sisäistä valoa ja luomaan esteen, joka estää valoa palaamasta. Klakkien kirkaisut voivat rikkoa esteen.

Valon ja varjon tasapaino johtaa elementtienergian läsnäoloon. Toisaalta enemmän varjoa sisältävät henkilöt voivat käyttää Varjon elementtiä ja enemmän valoa sisältävät Valon elementtiä.

ElementtivoimatMuokkaa

BIONICLE-maailmassa on käytössä lukuisia voimia, joista voimat joita Toat tai Elementtilordit käyttävät lasketaan Elementaalivoimiksi. Voimia on 17 ja usein ne määräävät henkilön sukupuolen.

Aineet Muokkaa

BIONICLE-maailmassa tiedetään esiintyvän seuraavia aineita:

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki