FANDOM

Tämä artikkeli kertoo Matoranien universumin lajista. Saatat etsiä Okoton kuutta elementtiherraa.
Toa (Matoranien universumi)
Toa Mata.jpg
Kuusi eri elementin Toaa
Laji
Voimat Elementaalivoimat
Suurten Kanoheja hallinta
Toa-voima
Elinalueet Matoran-universumi (aiemmin)
Spherus Magna
Tilanne Alle 50 jäljellä

Toat ovat Matoran-universumista peräisin oleva biomekaaninen laji. He puolustavat Matoraneita kaikkia uhkia vastaan ja palvelevat yleensä hyvän voimia. Toilla on Suuret Kanohi-naamiot sekä voimia kanavoimaan tarkoitetut Toa-välineet (ei kuitenkaan välttämättä kaikilla). Jokaisella Toalla on tietty Kohtalo, jonka täytettyään he voivat joko jatkaa Toina tai luovuttaa voimansa muuttuen Turagoiksi.

Kun Suuret olennot loivat Toat, he ottivat heihin mallia Glatorianeista. Toat ovat keskimäärin 1.6 bioa (2,2 metriä) pitkiä.

Historia Muokkaa

Luodessaan Matoran-universumia, Suuret olennot ottivat mallia Spherus Magnan soturilajista ja Elementtilordeista, luoden Veden Toa Helryxin. Helryxistä tuli universumin ensimmäinen Toa, ja hän oli mukana perustamassa Metru Nuita.

Pian tämän jälkeen, Suuret olennot loivat Toa Mata-tiimin, ottaen heidän värityksiinsä mallia soturilajin jäsenistä. He loivat myös Kultaisen haarniskan, ohjelmoimalla Kanohi Ignikan luomaan sen tiimin johtajan käyttöön. Pian luomisensa jälkeen, Artakhan saarella, Toa Matat valmistelivat Karda Nuita Mata Nuita varten.

Samoihin aikoihin Toa Mata-tiimin kanssa, Ensimmäinen Toa-tiimi perustettiin. Toa Lesovikkin johtama tiimi johon kuului kuusi muuta Toaa, mukaanlukien Toa Nikila, seikkailivat universumissa, mutta joutuivat Zyglakien tappamiksi. Vain Lesovikk pelastui.

Toain kyvyt Muokkaa

Elementaalivoima Muokkaa

Jokaisella Toalla on elementti, jota hän voi hallita. Toa ei kuitenkaan heti pysty hallitsemaan elementaalivoimaansa - se pitää oppia.

Joka kerta kun Toa käyttää elementaalivoimaansa, hän ottaa varauksen elementtienergiaa. Varauksia ei ole loputtomasti; jos Toa huolimattomasti tyhjentää itsensä elementaalienergiasta, hänen täytyy odottaa sen uudelleenlatautumista ennen kuin energiaa voi taas käyttää. Siihen asti he pystyvät vain heikkoihin tekoihin elementillään.

Tunnettuja elementtejä on 16, ja lisää, joita ei tiedetä, voi olla. Elementti määrää Toan sukupuolen. Toia on nähty näissä elementeissä:

Miespuoliset elementit

Naispuoliset elementit

Sukupuolineutraalit elementit

Toa-voima Muokkaa

Toa-voima on se voima, joka tekee Toasta Toan. Jos Toa-voima käytetään kerran, se ei uudelleenlataudu, joten sitä pitää käyttää varovaisesti. Jos Toa-voima loppuu Toalta, tämä muuttuu Turagaksi suoritettuaan kohtalonsa.

Toa-voimaa voi käyttää Toa-kivien luomiseen sekä sitä voi kanavoida suoraan toisiin olentoihin.

Naamiot Muokkaa

Kaikki Toat käyttävät Suuria Kanohi-naamioita. Naamiovoimiakaan ei Toa heti pysty hallitsemaan. Toan pitää odottaa, ennen kuin voi edes käyttää naamionsa voimaa. Siihen pystyy yleensä stressin aikana. Toa Inikat ovat poikkeuksia, joiden naamiot olivat eläviä ja he pystyivät käyttämään voimiaan heti.

Toa-välineet Muokkaa

Toilla on erilaisia välineitä joilla he voivat kanavoida elementaali voimiaan. Välineet voivat olla joko miekkoja tai jousipyssyn tyylisiä välineitä. Toa Nuvien välineitä pystyi käyttämään myös toiseen tarkoitukseen, kuten laavalautana. Yleensä kun Toasta tulee Turaga, välinekin muuttuu myös.

Muut kyvyt Muokkaa

  • Kolme Toaa voi yhdistyä Toa Kaitaksi.
  • Toa voi luoda yhteyden toiseen olentoon lähettäen tälle näkyinä asioita, joita yhteyden luonut Toa näkee.

Erikoistyypit Muokkaa

Tavallisten Toien lisäksi on olemassa erityisiä Toa-tyyppejä, jotka syntyvät yleensä mutaation tai jonkin muun poikkeuksen seurauksena. Erikoistyyppejä tiedetään kolme.

Toa Hordika Muokkaa

Toa Hordikat ovat puoliksi Raheja, puoliksi Toia. Toa Hordika syntyy, kun Toa altistuu Visorakien Hordika-myrkylle.

Toa Hordikoiden Kanohit kiinnittyvät yleensä heidän päihinsä ja heille muodostuu selkään Rhotuka-laukaisin. He voivat kanavoida elementaalivoimiaan ainoastaan Rhotukojensa kautta. Toa Hordikoilla on petomaisia ominaisuuksia, kuten pesien tekeminen. Jos Hordika-myrkky ehtii vaikuttaa heissä liian kauan, he jäävät pysyvästi Rahien kaltaiseksi. Tiettävästi vain Keetongu osaa parantaa Hordika-myrkyn, ja vain alkuvaiheessa.

Toa Hordikoita on tai on ollut seitsemän:

  • "Armoton"
  • Matau - palautunut normaaliksi Toaksi ja sittemmin muuttunut Turagaksi
  • Nokama - palautunut normaaliksi Toaksi ja sittemmin muuttunut Turagaksi
  • Nuju - palautunut normaaliksi Toaksi ja sittemmin muuttunut Turagaksi
  • Onewa - palautunut normaaliksi Toaksi ja sittemmin muuttunut Turagaksi
  • Vakama - palautunut normaaliksi Toaksi ja sittemmin muuttunut Turagaksi
  • Whenua - palautunut normaaliksi Toaksi ja sittemmin muuttunut Turagaksi

Toa Inika Muokkaa

Toa Inikat olivat kuusi Toaa, jotka syntyivät Punaisen tähden lähettämän salaman muuttaessa kuusi Matorania Toiksi. Heidän Kanohinsa olivat orgaanisia ja heidän elementaalivoimiinsa olivat sähköisiä. Toa Inikat olivat myös immuuneja Antidermikselle.

Kaikki kuusi Toaa Inikaa muuttuivat Kanohi Ignikan ansiosta Toa Mahreiksi. Toa Inikoita olivat seuraavat Toat:

Toa Nuva Muokkaa

Toa Nuvat ovat elementaalivoimiltaan väkevämpiä kuin tavalliset Toat. Toa Nuva syntyy, kun oikean kohtalon omaava Toa altistuu sähköistyneelle Protodermikselle.

Toa Nuva voi muista Toista poiketen ajastaa elementti hyökkäyksen ja käyttää Kanohi Nuvaa.

Toa Nuvia tiedetään olleen ainoastaan kuusi:

Tunnetut Toat Muokkaa

Suurin määrä, joka Toia on ollut olemassa yhtä aikaa, on 3 000. Päätodellisuuden Toia on tällä hetkellä elossa hieman yli 40. Heistä 26 tiedetään nimeltä: 6 Toa Hagahia, 5 Toa Mahria, 5 Toa Nuvaa, Chiara, Helryx, Krakua, Lesovikk, Orde, Tahu, Takanuva, Tuyet, Varian ja Zaria. Pimeyden metsästäjät, jotka tunnetaan koodinimillä "Armoton" ja "Linkoaja", ovat mutatoitunut ja muunneltu Toa. Heidän liittymisensä Pimeyden metsästäjiin on kuitenkin vienyt heiltä oikeuden kutsua itseään Toiksi, eikä heitä siksi lasketa nykyisin elävien Toien joukkoon.[1] Samoin myöskään vaihtoehtoisia Varjon Toa Takanuvia ei lasketa nykyisten Toien joukkoon.

Toa Ignika ja Toa Mata Nui eivät kuuluneet Toa-lajiin, he vain pitivät sitä arvonimenään.

Armottoman tiimi Muokkaa

Armottoman Toa-tiimi oli tiimi, johon Armoton kuului. Armoton hyökkäsi heidän kimppuunsa mutatoiduttuaan ja haavoitti tovereitaan pahoin.

  • "Armoton" - Maan Toa; muuttunut Toa Hordikaksi
Lesovikk.png

Lesovikk, Ensimmäisen Toa-tiimin johtaja

Ensimmäinen Toa-tiimi Muokkaa

Ensimmäinen Toa-tiimi oli nimensä mukaisesti Toien ensimmäinen järjestäytynyt tiimi. Kaikki Lesovikkia lukuunottamatta kuolivat Zyglakien takia.

  • Lesovikk - Ilman Toa
  • Nikila - Salaman Toa; kuollut
  • Kiven Toa - Kuollut
  • Painovoiman Toa - Kuollut
  • Raudan Toa - Kuollut
  • Tulen Toa - Kuollut
  • Veden Toa - Kuollut
  • Äänen Toa - Kuollut

Dumen tiimi Muokkaa

Dumen tiimi oli Dumen johtama Toa-tiimi.

  • Dume - Tulen Toa; muuttunut Turagaksi

Jovanin tiimi Muokkaa

Jovanin Toa-tiimi oli tiimi, joka käytti ensimmäisen kerran Kanohi Ignikaa ja pelasti siten Mata Nuin.

  • Jovan - Magnetismin Toa; muuttunut Turagaksi ja kuollut
  • Tuntematon miespuolinen Toa, joka käytti Kanohi Ignikaa
  • Tuntematon määrä Toia, jotka muuttuivat Turagoiksi ja palvelevat nyt Matoraneja monissa eri paikoissa.
  • Toa, joka käytti Kanohi Eldaa.
  • Toa, joka käytti Kanohi Olmakia - Kuollut

Lhikanin armeija Muokkaa

Lhikanin armeija oli 300 Toasta koostuva kaikkien aikojen suurin tiimi. Se taisteli Pimeyden metsästäjiä vastaan Toien ja Pimeyden metsästäjien sodassa.

Linkoajan tiimi Muokkaa

Linkoajan tiimi oli Toa-tiimi, joka taisteli kerran mutatoituneita Rahkseja vastaan.

Makoki-kiven vartiotiimi Muokkaa

Makoki-kiven vartiointitiimi toimi 7 000 vuotta sitten ja puolusti Makoki-kiveä Toa-linnoutuksessa. Kaikki paitsi yksi kuolivat Frostelusien hyökätessä.

  • Tiimin johtaja, joka käski Lhikanin paeta Makoki-kiven kanssa - Kuollut
  • Kasvillisuuden Toa - Kuollut
  • Toa, joka käytti varstaa - Kuollut
  • Toa, joka käytti nuijaa - Kuollut
  • Lhikan - Tulen Toa; muuttunut Turagaksi ja kuollut

Norikin ja Varianin tiimi Muokkaa

Norikin ja Varianin tiimi oli alunperin kaksi erillistä Toa-tiimiä, jotka alkoivat toimia yhdessä huomattuaan tehokkuutensa. Tiimi lähetti usein Toia pareittain auttamaan toisille saarille.

  • Norik - Tulen Toa; lähti tiimistä Teridaxin Toa Hagah -tiimiin
  • Varian - Mielenvoimien Toa; jäi eräällä tehtävällä Pimeyden metsästäjien vangiksi
  • Painovoiman Toa - tiimin johtaja
Toa Hagah sarjakuva.png

Norik ja Iruini, kaksi Teridaxin Toa Hagah -tiimin jäsentä

Teridaxin Toa Hagah -tiimi Muokkaa

Teridaxin Toa Hagah -tiimi on eliitti-Toien tiimi, jonka tehtävä oli suojella Teridaxia. Huomattuaan Makutain veljeskunnan pahuuden he pettivät veljeskunnan, mutta heidät mutatoitiin Rahagoiksi. Mutaatiosta parannuttuaan he alkoivat toimia itsenäisenä tiiminä.

Toa Inikat/Toa Mahrit Muokkaa

Toa Inikat olivat Punaisesta tähdestä lähteneen salaman seurauksena syntynyt Toa-tiimi, jonka tehtävä oli löytää Kanohi Ignika. Etsiessään naamiota merestä Kanohi Ignika muutti heidät Toa Mahreiksi.

Toa Lhikan.png

Lhikan, Toa Mangai -tiimin johtaja

Toa Mangai Muokkaa

Toa Mangait olivat tiimi, joka toimi Metru Nuilla. Turaga Dumeksi naamioitunut Teridax kuitenkin lähetti useimmat heistä valetehtäville, joilla he kuolivat.

  • Naho - Veden Toa; kuollut
  • Nidhiki - Ilman Toa; mutatoitunut ja kuollut
  • Tuyet - Veden Toa
  • Neljä Jään Toaa - Kuolleet
  • Kanohi Kakamaa kantanut Toa - Kuollut

Toa Matat/Toa Nuvat Muokkaa

Toa Matat olivat Mata Nuita suojelemaan luotu Toa-tiimi. Sähköistyneessä Protodermiksessä he muuttuivat Toa Nuviksi. Myöhemmin Kanohi Ignika kuitenkin muutti Tahun takaisin Toa Mataksi.

Toa Metrut/Toa Hordikat Muokkaa

Toa Metrut syntyivät Lhikanin luovuttaessa Toa-voimansa. He muuttuivat Toa Hordikoiksi, mutta Keetongu paransi mutaation ja he suorittivat kohtalonsa pelastamalla Metru Nuin Matoranit. He käyttivät Toa-voimansa Matoranien herättämiseen Matoran-säiliöistä ja muuttuivat Turagoiksi.

  • Matau - Ilman Toa; muuttunut Turagaksi
  • Nokama - Veden Toa; muuttunut Turagaksi
  • Nuju - Jään Toa; muuttunut Turagaksi
  • Onewa - Kiven Toa; muuttunut Turagaksi
  • Vakama - Tulen Toa; muuttunut Turagaksi
  • Whenua - Maan Toa; muuttunut Turagaksi
Krakua.png

Krakua, tiimitön Toa

Tiimittömät Toat Muokkaa

Nimettömät Toat Muokkaa

  • Maan Toa, joka Fuusio-keihään takia fuusioitui Tulen Toan kanssa Prototyypiksi
  • Painovoiman Toa, joka joutui Lariskan tappamaksi
  • Plasman Toa, jonka kimppuun Zaktan hyökkäsi
  • Tulen Toa, joka Fuusiokeihään takia fuusioitui Maan Toan kanssa Prototyypiksi
  • Äänen Toa, jonka Hakann ja Avak tappoivat
  • Nynrahille sopimuta tekemään tullut Toa, joka lähti Pimeyden metsästäjien perään näiden vietyä Zamor-laukaisimet ja joutui tapetuksi
  • Toa, joka kantoi kirvestä. Joutui mahdollisesti Ryntääjän tappamaksi, sillä Ryntääjä käyttää hänen kirvestään
  • Toa, joka joutui Makutain veljeskunnan vangiksi. Hän käytti Kanohi Rauta kommunikoidakseen teräkaivajien kanssa, muttei saanut mitään selville
  • Matkalla Karzahnille kuolleet lukuisat Toat, joista yksi kantoi Kanohi Suletua
  • Muutamat muun Makutan kuin Teridaxin Toa Hagahit, joista Chirox teki Raheja
  • Ainakin kolme Toaa, jotka kuolivat taistelussa Makuta Teridaxin Rahksheja ja Skakdeja vastaan Bara Magnassa
  • Veden Toat, jotka osallistuivat vesiolentojen evakuointiin Matoran-universumista
  • Tiimi Toia, joka onnistuneesti taisteli Kanohi-lohikäärmettä vastaan sen ilmestyessä ensimmäisen kerran.
  • Tiimi Toia, joka taisteli Myrkkyä vastaan

Katso myös Muokkaa

Lähteet Muokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki