FANDOM

“Kuusi sankaria ja yksi kohtalo: voittaa Makuta ja pelastaa maailmamme.”
Mata Nuin Turagat, The Coming of the Toa
Toa Mata
Toa Mata sarjis.jpg
Organisaatio/ryhmä
Tukikohta Mata Nui
Johtaja(t) Tahu
Tavoite Herättää Mata Nui
Liittolaiset Matoranit, Turagat
Viholliset Teridax, Saastuneet Rahit, Bohrokit, Bahragit
Tilanne Viisi Muuttunut Toa Nuviksi, yksi muuttunut takaisin Toa Mataksi

Toa Matat olivat ryhmä Toia, joiden Kohtalo oli herättää Mata Nui. He muuttuivat myöhemmin Toa Nuviksi.

Historiaa Muokkaa

Toa Matat luotiin 100 000 vuotta sitten Artakhalla ja heidät herätettiin Daxialla jonka jälkeen Hydraxon koulutti heidät taisteluun. Monien Karda Nuilla tapahtuneiden seikkailujen jälkeen heidän kohtalokseen valittiin Suuren hengen herättäjiksi jos hänelle joskus tapahtuisi jotain.

Suuren mullistuksen aikaan Toat laukaistiin valtamereen kanisterissa Mata Nuin nukahtamishetkellä. Suunnitelmana oli, että kanisterit rantautuisivat saarelle joka tunnetaan Mata Nuina ja sitten Toat menisivät Metru Nuille Kini-Nuin/Mangaian kautta, mutta kanistereihin tuli toimintahäiriö ja ne kelluivat tuhat vuotta Aqua Magnan pinnalla. Ajelehtiminen loppui kun Av-Matoran nimeltään Takua käynnisti vahingossa hätävaramekanismin keräämällä Toa-kivet jotka Toa Metrut olivat sijoittaneet saarelle tuhat vuotta aiemmin. Toa matojen matka oli kestänyt tuhat vuotta, kuitenkin; ensiksi heidän lihaksensa ja orgaaniset kudoksensa murenivat ja he saapuivat Mata Nuille palasina ja heidän täytyi uudelleenrakentaa itsensä; toiseksi pitkä horros oli aiheuttanut muistinmenetyksen, pakottaen heidät luottamaan ulkopuolisiin tietoihin kun heidän muistonsa hitaasti sekoittuivat.

TLoMN Toa Matat Mangaia.png

Toa Matat Mangaiassa.

Kun he olivat saapuneet saarelle (ja korjanneet itsensä) Toa Matat tapasivat kukin oman Turagansa - aiemmat Toa Metrut - he kuulivat Makutan uhkauksista ja tehtävästään: jokaisen Toan täytyi kerätä kuusi Suurta Kanohi naamiota - Hau, Kaukau, Miru, Pakari, Kakama ja Akaku - ennen kuin he pystyisivät kohtaamaan Makutan. Pian sen jälkeen Toat tapasivat toisensa - vaikka he eivät muistaneet toisiaan, Tulen Toa nimeltään Tahu kohosi pian tiimin johtajaksi. Yksilöllisten seikkailujen ja takaiskujen jälkeen Toat suostuivat vastahakoisesti toimimaan tiiminä. Tiimityöskentely osoittautui ratkaisevaksi Voiman Kanohi naamioiden keräämisessä; ensimmäisessä taisteluusa Makutaa vastaan hänen Mangaia-nimisessään pesässään; Bohrok-sodissa; ja epätoivoisessa taistelussa Bahrageja vastaan Mata Nuin saaren puolesta.

Kun he olivat voittaneet Bahragit, Toat putosivat suuriin putkiin jotka olivat täynnä sähköistä Protodermistä, joka tunnetaan sen kyvystä muuttaa tai tuhota; altistuminen Protodermikselle muutti Toa Matat Toa Nuviksi.

Paljon myöhemmin Kanohi Ignika muutti Tahun takaisin Toa Mataksi.

Muissa ulottuvuuksissa Muokkaa

Toa-imperiumi Muokkaa

Toa-imperiumin vaihtoehtoismaailmassa Toa Matat nukutettiin sen varalta että Mata Nui vaipuisi uneen. Näin ei kuitenkaan käynyt vaan Toa Tuyet löysi salaisen paikan Coliseumilta jossa hän sai tehtyä valesignaalin joka herätti Matat. Tuyet kertoi Toa-tiimille että Makutain veljeskunta ja Pimeyden metsästäjät suunnittelevat maailman valtaamista, joten heidät pitäisi murskata ensin. Tuyet ja Matat perustivat Toa-imperiumin ja saivat tapettua lähes kaikki Veljeskunnan ja Metsästäjien jäsenet. Kun Imperiumi lähetti joukot tappamaan Nynrah-haamuja Pohatu kauhistui ja erosi Imperiumista perustaen oman vastarintaryhmänsä johon kuuluivat, Lesovikk, Suojelija, Ahkmou, Kodan, Pimeys, Teridax, Kojol ja Krika. Kun Takanuva saapui vaihtoehtoismaailmaan Tahu ja Kopaka ottivat hänet vangikseen. Vähän aikaa vapautumisensa jälkeen Takanuva yhdessä Pohatun vastarintalaisten kanssa hyökkäsi Coliseumiin. Taistelun aikana Gali, Kopaka, Tahu ja Lewa saivat surmansa.

Jäsenet Muokkaa

Toa Mata.jpg

Toa Matat.

Esiintymiset Muokkaa

Kirjat Muokkaa

Novellit ja jatkotarinat Muokkaa

Sarjakuvat Muokkaa

Muut kanooniset Muokkaa

Epäkanooniset Muokkaa

Toa Matat Bionicle The Gamessa.png

Toa Matat Bionicle: The Gamessa

Katso myösMuokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki