FANDOM

"Itse en ole uimisen kannalla - eräät ystäväni menivät uimaan, olen kuullut, ja nyt he näyttävät merikäärmeiltä, vain pää ja harja. Eikä minulla ole harjaa, joten olisin pelkkä pää, ja --"
-Vezon, Federation of Fear

Tyrmän mutageeni oli aine jota oli energian lähteiden kuten Codrexin lähellä. Tämä energia oli ollut olemassa Matoran-universumin syntymästä saakka. Energia itsessään on näkymätöntä ja harmitonta. Yhdistettynä Aqua Magnan mustien vesiin, aineesta tuli mutatoivaa ainetta, joka huomattiin ensimmäiseksi Tyrmässä. Suuret määrät mutageenipitoista vettä syöksyi Eteläisen Mantereen kupolien rei'istä Karda Nuille jossa se muodosti Salaisuuksien suon.

Mutageeni on mutatisoinut Mahri Nuin Matoranit sekä Barrakit ynnä monet muut olennot. Nocturn on immuuni sille, kuten Zyglakit ja Hydraxon. Tyrmän mutageeni voi myös vaurioittaa Kanoheita ja aseita, joka nähtiin kun mutageeni vaurioitti Ignikaa ja Brutakan Olmakia.

Ainoa positiivinen Tyrmän mutageenin ominaisuus on se että se peruu Karzahnin Matoraneille tekemät "korjaukset".

Karda Nuilla monet Rahit ja kolme Makutaa mutatisoituivat Tyrmän mutageeneistä. Makutat menettivät monia voimiaan eivätkä he pystyneet muodonmuuttamaan itseään, jolloin he jäivät vangeiksi hyönteismäisiin muotoihinsa jotka he olivat ottaneet tälle tehtävälle. Krikan ja Gorastin piti myös imeä itseensä kohteen Valoa ja lämpöä selviytyäkseen.

Myöhemmin, Mata Nuin käytettyä Kanohi Ignikaa Prototyyppirobotin kautta, hän paransi mutageenin uhrit, kasvattaen kasveja Spherus Magnaan, jonka jälkeen robotti hajosi kappaleiksi. Mutageenin uhrit palautuivat vanhoihin muotoihinsa, mutta muuttuivat amphibisiksi, eli he pystyvät hengittämään sekä vettä että ilmaa.

Muissa ulottuvuuksissaMuokkaa

ValtakuntaMuokkaa

Valtakunnan vaihtoehtoismaailmassa, jossa Mata Nui kuoli jolloin Matoran-universumi täyttyi Mutageenipitoisella vedellä, jolloin kaikki selviytyneet olennot mutatisoituivat.

Uhrit Muokkaa

Immuunit Muokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki