FANDOM

Velika
Näytä tiedot olomuodossa:

Velika.png
Henkilö
Laji Matoran (Po-Matoran)
Sukupuoli Mies
Elämäkerralliset tiedot
Tilanne Elossa
Ammatti Keksijä
Insinööri
Ryhmät Voya Nuin puolustusryhmä
Kyvyt ja varusteet
Voimat Kiven elementaalivoima (ei käytettävissä)
Naamio Voimaton suuren Kanohi Komaun muotoinen naamio
Välineet Voimaveistimet

Ei kuvaa.png
Henkilö
Laji Suuri olento
Sukupuoli Mies
Elämäkerralliset tiedot
Ammatti Suuri olento
Ryhmät Suuret olennot

Velika on yksi Suurista olennoista.[1] Hieman ennen rikkoutumista hän siirsi tietoisuutensa erään Po-Matoranin kehoon, ja eli tässä kehossa kenenkään tietämättä Matoran-universumissa 100 000 vuotta. Velika päätyi Voya Nuille, missä hän vältti orjuuden Pirakoiden käsissä. Hän kuului puolustusryhmään ja auttoi Toia taistelussa Pirakoita vastaan. Spherus Magnan jälleen yhdistyttyä Velika lähti Matoran-universumista ja alkoi murhata Matoran-universumin voimakkaimpia olentoja.

Elämäkerta Muokkaa

Suuri olento Muokkaa

Velika oli alunperin yksi Suurista olennoista, Spherus Magnalla hallinneista keksijöistä. Hallitsemisen alettua viedä liikaa aikaa Suuret olennot loivat kuuden heimon johtajiksi Elementtilordit. Sähköistyneen Protodermiksen löytymisestä seuranneen Ytimen sodan aikana Suuret olennot tajusivat planeetan hajoavan osiin ennen pitkää. Suuret olennot rakensivat Mata Nuin, 12 000 kilometriä korkean robotin, jonka tarkoituksena olisi 100 000 vuoden kuluttua yhdistää Spherus Magna. Mata Nuin sisään luotiin monimutkainen universumi, joka puolestaan piti Mata Nuin toiminnassa. Hieman ennen Rikkoutumista Velika siirsi henkensä erään Po-Matoranin kehoon ja jättäytyi Matoran-universumiin nähdäkseen miten heidän luomuksensa toimisi.

Matoran-universumi Muokkaa

Velika päätyi Karzahnin valtakuntaan korjattavaksi. Korjaustaidoton Karzahni muuttikin hänen kehonsa entistä heikommaksi, mutta yritti paikata osaamattomuuttaan antamalla Velikalle voimaveistimet puolustautumista varten. Velika ja muut korjatut Matoranit lähetettiin Eteläiselle mantereelle, jotta Karzahni ei joutuisi muistamaan epäonnistumistaan. Kymmeniä tuhansia vuosia myöhemmin Suuri mullistus sai Velikan ja muiden Matoranien asuttaman maa-alueen lennähtämään ulos Matoran-universumista Aqua Magnan pinnalle.

Voya Nui Muokkaa

VN puolustusryhmä.png

Velika ja muut Voya Nuin puolustusryhmän jäsenet

Velika eli ankarissa oloissa uudella Voya Nuin saarella tuhat vuotta. Eräänä päivänä saarelle rantautui kuusi Toa-kanisteria, tuoden mukanaan Toiksi itseään väittävät Pirakat. Pirakoiden määräyksestä Velika rakensi heille muiden Matoranien avustuksella linnoituksen. Garanin ja Baltan saatua selville, etteivät Pirakat olleet Toia, Velika liittyi Voya Nuin puolustusryhmään ja vältti näin antidermis-orjuuden Pirakoiden käsissä.

Paluu Spherus Magnalle Muokkaa

Mata Nuin hetkellisen kuoleman takia Makuta Teridax onnistui ottamaan Matoran-universumin hallintaansa. Mata Nui kuitenkin onnistui käynnistämään Suurten olentojen aikaisemman robotin, ja sen avulla hän surmasi Teridaxin ja yhdisti Spherus Magnan. Velika lähti elinkelvottomasta Matoran-universumista Spherus Magnaan.

Spherus Magnassa Velika ryhtyi surmaamaan Matoran-universumin voimakkaimpia olentoja turvatakseen oman suunnitelmansa. Tiettävästi hän murhasi ensin Karzahnin Rautakanjonissa, ja muutamaa päivää myöhemmin Tren Kromin. Bota Magnassa Velika otti yhteyttä alueella eläviin taantumattomiin Voroxeihin. Hän huomasi monien voimakkaiden Matoran-universumin asukkaiden ilmestyneen Suurten olentojen linnoitukseen Bota Magnassa, joukossaan Makuta Miserix, Toat Tuyet ja Helryx, Vezon, Axonn ja Brutaka sekä Artakha. Saatuaan mahdollisuuden tappaa näin monia kerralla Velika valmistautui tuhoamaan linnoituksen. [1]

Vaihtoehtoiset Velikat Muokkaa

Valtakunta Muokkaa

Valtakunnan vaihtoehtoismaailmassa kohtalonsa täyttänyt Takanuva luovutti voimansa luodakseen uuden sukupolven Toia ja muuttui itse Turagaksi. Velika oli yksi kuudesta Matoranista, joista tuli Toia, ja muuttui Kiven Toaksi.

Luonne Muokkaa

Velika on muiden lajinsa jäsenten tavoin hyvin salaperäinen. Hän puhuu arvoituksin, joita useimmat eivät osaa tulkita. Velikalla on myös intohimo luomista kohtaan. Sen ansiosta hänestä muotoutui Matoranina taitava keksijä, joka suunnitteli esimerkiksi Toa Inikoille tehokkaammat Zamor-laukaisimet.

Kyvyt Muokkaa

Velika on taitava keksijä ja on suunnitellut Toa Inikoiden Zamor-laukaisimet.

Velika omaa kiven elementaalivoiman, muttei pysty käyttämään siitä.

Varusteet Muokkaa

Matoran-kehossaan Velika käyttää voimatonta Kanohi Komauta. Velika kantaa työkaluinaan Veistimiä joilla voi veistää eri aineita.

Esiintymiset peleissä Muokkaa

Inika Island Assault Velika.png

Velika

Inika Island Assault Muokkaa

Inika Island Assault -pelissä Velikaa ulkoisesti muistuttavia Matoraneja on vangittuina häkkeihin. Pelaajan tehtävänä on vapauttaa vangitut Matoranit.

Matoran Escape Muokkaa

Velika on yksi kuudesta pelattavata hahmosta.

Piraka Attack Muokkaa

Piraka Attack -pelin Po-Matoran-viholliset muistuttavat ulkonäöltään Velikaa. Nämä viholliset ovat runsaslukuisimpia, hitaimpia ja heikoimpia.

VNOLG Velika.png

Voya Nui Online Game -pelin Velika

Voya Nui Online Game Muokkaa

Voya Nui Online Game -pelissä Velikan tärkein tehtävä on valmistaa pelaajalle parempia panssareita tämän toimittamista tarvikkeista. Ajoittain Velika osallistuu myös pelin päätarinaan rakentamalla pelaajalle tarpeellisia työkaluja. Huijauskoodeja käyttäen pelaajan ulkonäkö on mahdollista muuttaa Velikaksi.

Kulissien takana Muokkaa

Velika on kirjailija Greg Farshteyn lempi-Matoran. Farshtey järjesti BZPower-foorumilla vuonna 2011 kilpailun, jossa arvailtiin kätkeytyneen Suuren olennon henkilöllisyyttä. Ensimmäisenä oikean arvauksen esitti danwojo913.[2]

Esiintymiset Muokkaa

Kanoniset

Epäkanoniset

Lähteet Muokkaa

  1. 1,0 1,1 Disguised Great Being Revealed!, BZPower. Julkaistu 27. elokuuta 2012.
  2. Name That GB, BZPower. Julkaistu 7. helmikuuta 2011

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki