FANDOM

“Kuula muuttui taas aineettomaksi ja meni läpi Matoranin kehosta vapauttaen sisältönsä.”
— Kertoja, Island of Doom
Zamor sarjakuva.png

Zamor-kuula sarjakuvassa.

Zamorit ovat palloja, joita käytetään ammuksina taisteluissa. Niitä voidaan ampua tarkoitukseen valmistetuilla Zamor-laukaisimilla.

Zamoreilla on erilaisia voimia, ja siksi monet eri henkilöt ovat käyttäneet niitä eri tarkoituksiin.

Historia Muokkaa

Nynrah-haamut kehittivät Zamorit ja Zamor-laukaisimet aikoinaan. Toa Jovanin tiedetään käyttäneen niitä 79 000 vuotta sitten.

Myöhemmin Nynrah-haamut kehittelivät uudet versiot Zamoreista ja laukaisimista. Pimeyden metsästäjien johtaja The Shadowed One kuuli laukaisimista, ja vaikka ei tiennyt, mitä niiden oli tarkoitus ampua, lähetti kolme Metsästäjää – Nidhikin, Krekan ja Lariskan – varastamaan prototyypit Nynrahin saarelta. Lariska harhautti saarella ollutta Toaa, kun Nidhiki ja Krekka menivät asevarastolle, jossa oli kolme prototyyppiä. Nidhiki halusi ottaa yhden ja kaivoi kuopan piilottaakseen kaksi muuta, jotta voisi myöhemmin hakea ne The Shadowed Onen tietämättä, mutta johtajalleen lojaali Krekka vastusti. Hänen aiheuttamansa meteli sai vartijat lähtemään paikalle, jolloin Nidhiki suostui ottamaan kaikki kolme mukaansa.[1] Kaksikko pakeni ja sai aseet vietyä The Shadowed Onelle jäämättä kiinni. Kun Xialla kuultiin tapahtuneesta, Metsästäjät eivät olleet tervetulleita saarelle vähään aikaan.

Voya Nuilla Muokkaa

Zamor-laukaisin.png

Yksi Avakin valmistamista Zamor-laukaisimista

Joitakin kuukausia sitten kuusi eronnutta Pimeyden metsästäjää, jotka kutsuivat itseään Pirakoiksi, etsivät legendaarista Elämän naamiota Voya Nuin saarelta. He keräsivät Makuta Teridaxin Antidermistä säiliöön linnoituksessaan voidakseen käyttää sitä Zamor-kuulissa. Yksi heistä, Avak, rakensi kullekin oman Zamor-laukaisimen. Pirakoita vastaan kapinoinut Voya Nuin puolustusryhmä kuitenkin varasti ensimmäisen laukaisimen.

Myöhemmin Piraka Zaktan laittoi Antidermistä Zamorin sisälle ja kokeili sitä Ta-Matoran Dezalkiin. Koe onnistui, ja Zaktan pystyi määräämään Dezalkia. Hänet lähetettiin kokoamaan Voya Nuin Matoranit asutuksen keskustaan, jonne Pirakat sitten hyökkäsivät ja saivat kaikki Matoranit vielä matkalla olleita Voya Nuin puolustusryhmän jäseniä lukuun ottamatta orjuutettua.[2]

Kun Toa Inikat saapuivat saarelle ja suostuivat auttamaan Puolustusryhmää, sen jäsen Velika antoi heille Zamor-laukaisimet, joissa pystyi säilyttämään useampia palloja samaan aikaan, sekä Zamorit, jotka sisälsivät Sähköistynyttä Protodermistä. Toiminta perustui siihen, että Sähköistynyt Protodermis tuhosi Matoraneissa olevan Antidermiksen, sillä muuttuminen ei ollut sen kohtalo, mutta ei vaikuttanut itse Matoraniin. Toa Inikat käyttivät näitä Zamoreita vapauttaakseen Matoraneja Pirakoiden vaikutuksesta.

Eräässä taistelussa Pirakat Hakann ja Thok varastivat Pirakoiden liittolaisen Brutakan voimat erikois-Zamorilla. Jonkin ajan kuluttua muut neljä Pirakaa liittoutuivat Toa Inikoiden kanssa saadakseen voimat pois kaksikolta. Toa Inikat käyttivät Pirakoiden valmistamaa Zamoria Hakanniin ja Thokiin palauttaen voimat Brutakalle.[3]

Tällöin Axonn, puolustusryhmän liittolainen, joutui taistelemaan palautunutta Brutakaa vastaan Pirakoiden linnoituksessa. Taistelussa hän tuhosi Pirakoiden Antidermis-säiliön.

Myöhemmin Toa Inikat käyttivät Axonnilta saamaansa Zamoria taistelussa Vezonia ja Kardasia vastaan jähmettääkseen nämä. Tämän ansiosta he saivat hetkellisesti Elämän naamion itselleen.[4]

Muissa ulottuvuuksissa Muokkaa

Toa-imperiumi Muokkaa

Toa-imperiumin vaihtoehtoismaailmassa Zamor-laukaisimia sijoitettiin Arkistoihin Toa-imperiumin voitonmerkkeinä.[5]

Voimat Muokkaa

Voima Käyttäjät Väri
Toteuttaa kohteen pahimman pelon Irnakk Vihreä
Kumoaa vastustajan aseiden vaikutukset Jovan Keltaoranssi
Vie kohteen voimat ja kanavoi ne ampujaan Hakann Sininen
Sisältää antidermistä ja siten orjuuttaa kohteen Pirakat Vihreä
Kutistaa kohteen protodiitin kokoiseksi Protodax Vihreä
Sisältää sähköistynyttä Protodermistä ja kumoaa Antidermiksen vaikutukset Toa Inikat, Voya Nuin puolustusryhmä Merenvihreä, sininen, punaoranssi, keltaoranssi
Kumoaa kohteen voimat vievän Zamorin vaikutukset Toa Inika Hewkii Kultainen (sarjakuvassa virheellisesti sininen)
Jähmettää kohteen väliaikaisesti Toa Inika Jaller Vihreä
Sitoo kohteen lähimpään elävään asiaan energiaketjulla Tuntematon Hopeinen
Merkitsee kohteen, jotta häntä voi seurata energiajäljen avulla Tuntematon Tummanharmaa

Käyttäjät Muokkaa

Settitietoa Muokkaa

Zamor-laukaisimia ja Zamor-kuulia tuli monien vuoden 2006 settien mukana. Näitä olivat kuusi Pirakaa, Toa Inikat ja Irnakk. Zamor-kuulia myytiin myös erillisinä pakkauksissa, jotka sisälsivät kolme tai neljä kultaista, hopeista sekä tummanharmaata Zamoria, yhteensä kymmenen.

Myös tämän vuoden leikkisetit sisälsivät Zamoreita.

Vuosina 2007-2008 Zamor-laukaisinosia käytettiin joissakin seteissä edustamaan muita laukaisimia sekä Zamor-kuulia edustamaan muita ammuksia.

Lähteet Muokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki